Met de zomer in aantocht én het succesvol afronden van ons eerste congres, is het tijd om vooruit te kijken: het festivalseizoen staat weer voor de deur! Terwijl we de laatste hand leggen aan onze activiteiten van de afgelopen maand, bereiden we ons voor op een zomer vol evenementen en initiatieven om onze missie voort te zetten.
 
In deze nieuwsbrief brengen we je op de hoogte van recente lanceringen, delen we inspirerende verhalen en kijken we vooruit naar de campagnes- en interventies die we dit jaar inzetten.

Vragen over SKIP?
Neem dan gerust contact met mij op via:
06 - 12 70 23 60 of info@skipdietrip.nl of kijk op onze website www.skipdietrip.nl 

Danielle van Pareren
Projectleider SKIP 

Het leukste congres over drugspreventie. Denormaliseren doe je zo

Afgelopen maand vond het langverwachte SKIP-congres "Het leukste congres over drugspreventie. Denormaliseren doe je zo" plaats in Congrescentrum 1931 in 's-Hertogenbosch. Het was een dag vol inspiratie en uitwisseling van ervaringen uit diverse domeinen. We zijn trots op de komst van velen professionals die samen discussieerde over het belang van het denormaliseren van drugsgebruik.

Sfeer proeven? Bekijk hier de aftermovie en foto's van het congres.

Festivalcampagne: Skip die trip!

Met de zomer in aantocht, breekt het langverwachte festivalseizoen weer aan. Dit is dé tijd waarin we onze jaarlijkse festivalcampagne 'Skip die trip' in de schijnwerpers zetten. Deze campagne is gericht op het bevorderen van veilig gedrag tijdens festivals en richt zich op het verminderen van drugsgebruik onder jongeren.

Dit seizoen borduren we verder op de campagne van vorig jaar. We hebben namelijk twee nieuwe personages toegevoegd aan de drie bestaande personages van vorig jaar, hierdoor sluit de boodschap nog beter aan bij de grote doelgroep. Later dit jaar worden deze nieuwe personages gelanceerd. Wil je alle materialen van de campagne bekijken? Dat kan hier

Brainlock in de praktijk

Onlangs lanceerden we 'BrainLock', een online cannabisinterventie voor jongeren van 15 t/m 17 jaar in de vorm van een game. BrainLock creeërt bewustzijn bij jongeren omtrent de gevolgen van cannabisgebruik en ondersteunt hen bij het maken van weloverwogen beslissingen.

In ons nieuwste artikel delen jongerenwerker Stan van Kampen en preventiewerker Mathijs de Croon hun kijk op de interventie vanuit hun eigen vakgebied. Stan benadrukt het belang van het individueel nadenken over keuzes, los van groepsdruk en beschrijft BrainLock als een krachtig instrument voor positieve gedragsverandering.

Houdt onze LinkedIn- en nieuwspagina in de gaten, het artikel komt binnenkort online. 

Tweede online campagne 'Ik SKIP'

Een succesvolle campagne bereikt alleen zijn doel als we de doelgroep echt weten te raken. Daarom betrekken we jongeren vanaf het begin bij het ontwikkelen van onze campagnes. In Eindhoven en Den Bosch gingen we de straat op en vroegen we jongeren naar hun kijk ten aanzien van drugsgebruik.  

In de zomer van 2023 zijn we gestart met de eerste onlinecampagne onder de noemer 'Ik SKIP’, en met succes. Deze campagne is meer dan 1 miljoen (!) keer bekeken. De video’s worden als online advertentie ingezet via snapchat, instagram, youtube. Bekijk de video's van allebei de campagnes hier!

Feiten en Fabels #2

Als ouders drugsgebruik afkeuren, wordt het dan juist voor kinderen interessant om drugs te gaan gebruiken? Dat is de tweede stelling van de Feiten en Fabels reeks.

De SKIP-monitor biedt veel inzichten die ons verder kunnen helpen om te informeren over drugs en de denormalisering van drugs. Met deze inzichten willen we een aantal hardnekkige fabels uit de wereld helpen door de videoreeks 'SKIP feiten en Fabels' in te zetten. Aflevering twee bekijk je hier!

De ontwikkeling van de studentenaanpak

Terwijl we ons voorbereiden op het bruisende festivalseizoen, werken we bij SKIP ook aan nieuwe initiatieven. Een van onze lopende projecten is de ontwikkeling van een studentenaanpak voor het HBO/WO. Door studenten actief te betrekken bij het ontwikkelingsproces, streven we ernaar om een aanpak te creëren die nauw aansluit bij hun behoeften en ervaringen.

Het doel van de studentenaanpak is om samen met de doelgroep te onderzoeken wat hun behoeften zijn en hoe we vanuit SKIP hierop kunnen inspelen. De vraag die centraal staat: waar ligt de behoefte en hoe kunnen we hier samen in optrekken? Om dit te realiseren, plannen we een bijeenkomst voor de zomer waarin we dit thema uitgebreid zullen bespreken.

Vind je het leuk om hierbij aanwezig te zijn? Laat het ons weten door een mail te sturen naar info@skipdietrip.nl

En verder:

Tilburgse (horeca)campagne ten aanzien van drugsgebruik 
Vorige week is de campagne 'Drugs is niet normaal, om hulp vragen wel' gelanceerd. De Tilburgse horeca merkte op - zeker na de lockdowns in de covidperiode - hoe normaal drugsgebruik is geworden onder het jonge stappubliek. Waar jongeren eerst nog een hoekje of wc-hokje opzochten wordt er tegenwoordig zonder gêne midden op de dansvloer drugs gebruikt. En dat is niet normaal. De campagne bestaat uit zowel online als offline materiaal, er worden bordjes met gedragsregels aan de horecadeuren gehangen én er wordt ingezet op trainingen voor horecapersoneel.

De Tilburgse horeca weet dat ze met deze campagne geen structurele verandering teweeg gaan brengen, wel hopen ze een beweging op gang te brengen en bewustwording te creëren bij zowel het jonge stappubliek als hun ouders. Deze campagne is tot stand gekomen door een mooie samenwerking tussen de Tilburgse horeca, gemeente Tilburg, Novadic-Kentron en Veilig ondernemen Brabant-Zeeland. 

Uitbreiding SKIP-regio 
Er lopen momenteel gesprekken met gemeentes in midden Brabant, bijvoorbeeld met Tilburg en Oisterwijk. Gemeentes die SKIP graag toevoegd aan het samenwerkingsverband die momenteel uit 32 gemeentes uit Oost-Brabant bestaat. We houden jullie op de hoogte!

Wat kunt u in uw gemeente al doen aan de denormalisering van drugs?
Regelmatig krijgen wij van gemeenten en netwerkpartners de vraag hoe zij in hun gemeente aan de slag kunnen met denormalisering van drugs. Klik hier voor een overzicht van de materialen die uitgerold zijn.