Cannabisinterventie

 

In samenwerking met o.a. TeamAlert, IjsFontein, het jongerenwerk, Novadic-Kentron, GGD en gemeenten is de online game 'BrainLock' ontwikkeld.

BrainLock de game daagt jongeren uit om na te denken over wat zij willen bereiken in het leven, zoals meer sporten, diploma halen of een betere band met ouders. In het spel leren de jongeren dat hun eigen keuzes invloed hebben op hun doelen, al dan niet de keuze om wel of niet te gaan blowen.

BrainLock richt zich op jongeren in de leeftijd 15-17 jaar die (nog) niet blowen en hier in hun omgeving mee geconfronteerd worden, waarbij de kans groot is dat zij ook voor de keuze komen te staan om hier wel of niet aan mee te gaan doen. Daarnaast richt de game zich op jongeren die een of enkele keren geblowd hebben. 

De game richt zich nadrukkelijk niet op jongeren die nog geen enkele affiniteit hebben met blowen. Hij is dan ook niet bedoeld om bij brede doelgroepen uit te zetten. 

De boodschap van de game is dat de keuzes die jongeren maken invloed hebben op hun eigen doelen. Ze hebben zelf controle over hun beslissingen en het gebruik van cannabis kan het behalen van die doelen belemmeren. Uit onderzoek blijkt dat jongeren vaak een positief beeld hebben van cannabis en dat dit ook de drugs is die het vaakst wordt gebruikt. Tegelijkertijd heeft de keuze om te gaan blowen negatieve invloed op hun eigen doelen. In BrainLock staat daarom de preventie van cannabisgebruik centraal.

In de game gaan jongeren aan de slag met verschillende puzzels. De puzzels zijn gelinkt aan hun persoonlijke doelen en geven informatie over de negatieve invloed dat blowen kan hebben hierop. De jongeren worden uitgedaagd om na te denken welke doelen ze hebben en hoe ze deze gaan behalen. Tegelijkertijd krijgen ze tips om sterker te worden in het nee zeggen wanneer iemand uit hun omgeving hen vraagt om mee te blowen.

BrainLock is opgebouwd vanuit een CASI-traject en ontwikkelt vanuit gedragswetenschappelijke inzichten en gedragsbepalers. Dit is een instrument dat is ontwikkeld door de Rijksoverheid en is gericht op het bereiken van gedragsverandering.

Uitrol van de game

Op 9 april is de game gelanceerd via een Webinar. In eerste instantie zal de game uitgerold en getest gaan worden binnen het jongerenwerk. Wil je dit webinar terug kijken? 

-> Terugkijklink <-

Wil je aan de slag met de game? Stuur dan een mail naar info@skipdietrip.nl. We zorgen dan dat de handleiding en alle informatie toegestuurd krijgt zodat je hem kan gaan inzetten bij jongeren. 

Veel speelplezier! 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Dank je voor je aanmelding!
We konden u niet inschrijven. Probeer het nog eens.